Wszystkich zszokowała tragedia, jaka wydarzyła się podczas lotu F-16 w Radomiu. Doświadczony pilot, mjr Maciej „Slab” Krakowian, stracił życie, a cała Polska oczekuje odpowiedzi na pojawiające się pytania. Prokuratura i komisja badania wypadków nie ustają w wysiłkach, by wyjaśnić przyczyny katastrofy. Niedawno odczytano zapisy z czarnych skrzynek samolotu — te, jak potwierdzono, były sprawne i zawierały kompletną rejestrację parametrów technicznych lotu. Obecnie trwają szczegółowe analizy zgromadzonych danych.
Informacje potwierdzone: rejestratory działały bez zarzutu
Spośród najważniejszych ustaleń przekazanych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie wynika, że wszystkie czarne skrzynki F-16 poddano odczytowi w wyspecjalizowanym laboratorium w USA, w obecności polskich śledczych oraz ekspertów Żandarmerii Wojskowej.
„Wszystkie rejestratory były sprawne i zawierały zapis technicznych parametrów” – potwierdził prok. Piotr Antoni Skiba.
Dzięki temu krokowi możliwe jest dokładne odtworzenie przebiegu każdej sekundy lotu aż do momentu uderzenia w pas startowy. Prokuratura podkreśla jednocześnie, że same dane to dopiero początek dochodzenia. Eksperci muszą teraz zestawić je z innymi dowodami, w tym dokumentacją fotograficzną, nagraniami oraz zeznaniami świadków.
Procedura odczytu i dzień, który zmienił wszystko
Cały proces odczytu czarnych skrzynek objął wszystkie zabezpieczone rejestratory parametrów lotu. Prace w Stanach Zjednoczonych prowadzono równolegle ze współpracą członków Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, którzy monitorowali przebieg badań. Za logistyczne wsparcie odpowiadała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów oraz służby dyplomatyczne, aby cały materiał mógł zostać przekazany i przeanalizowany w jak najkrótszym czasie, zgodnie z NATO-wskimi standardami.
Katastrofa miała miejsce 28 sierpnia po godzinie 19:00 podczas treningu przygotowującego do AirSHOW Radom 2025. Mjr Maciej „Slab” Krakowian — lider F-16 Tiger Demo Team — zginął na miejscu. To tragiczne wydarzenie, które miało być świętem lotnictwa, zamieniło się w narodową żałobę, a zaplanowane pokazy lotnicze odwołano.
Kto był mjr Maciej „Slab” Krakowian i co czeka śledztwo?
Mjr Maciej Krakowian, awansowany pośmiertnie na podpułkownika, uchodził za jednego z najlepszych pilotów w Polsce. Jego doświadczenie to ponad 1400 godzin nalotu, z czego około 1200 za sterami F-16. Jeszcze niedawno odniósł międzynarodowy sukces — jego zespół F-16 Tiger Demo Team zdobył latem „As The Crow Flies Trophy” podczas Royal International Air Tattoo. Był prawdziwą ikoną dla miłośników lotnictwa i mentorem młodszych pilotów.
Najważniejszym celem śledztwa jest teraz dokładne ustalenie, co wydarzyło się w ostatnich sekundach fatalnego lotu. Odczyt czarnych skrzynek, przekazanych polskim organom z USA, jest analizowany przez prokuraturę we współpracy z KBWL LP i Żandarmerią Wojskową. Chociaż oficjalna wersja wydarzeń zostanie ujawniona dopiero po zakończeniu analiz, jest to najbardziej obiecujący kierunek od momentu tragedii.